طبقه دادن به كلني به روش هرمي

تكنيك طبقه دادن به روش هرمي باعث مي شود تا ملكه و زنبوران كارگر به دو طبقه دسترسي داشته باشند و افزايش جمعيت بدون ايجاد حس ازدحام، ادامه يابد. تكنيك هرمي زماني استفاده مي شود كه تصميم داريم يك طبقه به كلني براي رشد جمعيت و افزايش فضاي تخم گذاري، اضافه كنيم.
استفاده از پوكه در تكنيك هرمي بر برگه موم بافته نشده، برتري دارد.در الگويي كه در ادامه نمايش داده مي شود فرض بر اين است كه كلني حاوي 9 قاب است.قانون 70 درصد در اين روش مبناي كار است، بدين صورت كه وقتي به كندو طبقه اضافه مي كنيم كه زنبورها 70 درصد بالاترين طبقه را پر كرده اند. البته اين قانون در بعضي نزادها ممكن است متفاوت باشد. مثلا در نژاد روسي كه حساسيت به ازدحام و بچه دهي بالاتر است بايد در هنگامي كه 60 درصد فضا توسط زنبورها پر شده است، اين كار انجام گردد.

روش اضافه كردن طبقه به روش هرمي : در شكل زير بدنه اصلي كندو قبل از اضافه كردن طبقه را مشاهده مي كنيد


براي اضافه كردن طبقه جديد مراحل زير را انجام ميدهيم:
1 - يك طبق جديد با قاب خالي فراهم كنيد
2 - در طبق جديد با برداشتن چند قاب خالي ، فضاي جديد اضافه كنيد
3 - نيمي از قاب هاي حاوي نوزادان ( قاب هاي حاوي شفيره سربسته) را به همراه يك قاب عسل و گرده  از طبقه اصلي كندو برداشته و به طبقه جديد اضافه كنيد
4 - بقيه قاب هاي نوزادان را در وسط بدنه اصلي قرار دهيد و فضاي خالي را با قاب هاي خالي كه از طبقه جديد تامين كرده ايد، پر كنيد.

 ترتيب چيدن قاب ها در بدنه اصلي و طبقه جديد در روش هرمي بايد مشابه شكل زير باشد


اضافه كردن طبقات به منظور كاهش ازدحام و جلوگيري از بچه دهي بايد ادامه يابد و رشد جمعيت تا جريان عسل بايد كنترل گردد. زمان اضافه كردن طبقات قبل از جريان اصلي شهد است.
در زمان ذخيره سازي عسل استفاده از برگه موم در طبقات توصيه نمي گردد، زيرا موم بافي انرژي زيادي از زنبور مي گيرد و با استفاده از پوكه شهد بيشتري به عسل تبديل مي گردد.
اضافه كردن پوكه باعث تحريك زنبور به ذخيره بشتر عسل مي گردد و فضاي بيشتري براي زنبور فراهم مي كند. شهد گل ها 50 تا 80 درصد رطوبت دارد و زنبور بايد براي ذخيره عسل اين رطوبت را به زير 20 درصد برساند. براي اين كار زنبور به فضاي زيادي نياز دارد تا شهد را پخش كند و رطوبت اضافي ان را دفع كند.
در حالي كه طبقات به كندو اضافه مي شود، وضعيت ذخيره عسل نيز بايد بررسي گردد.استفاده از شبكه مانع ملكه بين طبقات نوزادان و عسل ضروري است.
مديريت طبقات عسل حائز اهميت است تا زنبورها طبقات عسل را با تخم ريزي پر نكنند.

چيدن قاب ها در طبقات عسل نيز مانند طبقات نوازادان داراي روش هايي است
1 - قاب هاي عسل را از اولين طبقه عسل جدا كنيد
2 - قاب هاي عسل را با قاب هاي خالي در طبقه دوم جايگزين كنيد
3 -  در طبقه اول بين قاب هاي عسل را با قاب هاي خالي طبقه دوم عسل، پر كنيد.

 

با رسيدن به فصل تابستان، كلني به حداكثر جمعيت خود مي رسد.در اين زمان كلني ها نياز به تجهيزات خاصي دارند مانند طبقات اضافه و صفحه فاصله دهنده بين طبقات و ايجاد دريچه پرواز در بين طبقات عسل ( اين ابزار در كشور  به دليل نوع ساختار كندوها استفاده نمي شود). اضافه كردن طبقات را بايد مطابق با قانون 70 درصد ادامه دهيد. مديريت بدنه نوزادان در طول جريان عسل نبايد مختل گردد. استفاده از شبكه مانع ملكه در اين فصل بين بدنه نوزادان و طبقات عسل ضروري است.
 

استفاده از صفحه فاصله دهنده بين طبقات در فصل تابستان در بين طبقات عسل داراي مزاياي زير است:
✅ ايجاد دريچه پرواز در طبقات بالايي كلني. اين كار باعث سهولت در رفت و آمد زنبورهاي چراگر مي شود و انها مجبور نيستند از شبكه ملكه و طبقات پايين عبور كنند و به طبقات بالا برسند
✅ بهبود تهويه براي زنبورها جهت دفع رطوبت حاصل از فرآوري شهد براي تبديل به عسل.
✅ دريچه پرواز بالايي  تراكم زنبورها را در منطقه نوزادان كاهش مي دهد و باعث مي شود زنبورهاي چراگر به طور مستقيم به منطقه عسل وارد شوند يعني جايي كه شهد فرآوري و ذخيره مي شود.
✅ استفاده از اين صفحات و ايجاد دريچه پرواز فقط بايد بين طبقات عسل باشد نه بين طبقات عسل و بدنه نوزادان